Saçkıran Nedir?

sac kiran nedirSaçkıran;tıptaki adı ile “alopesi  areata” kadın ve erkeklerde gözlenebilen otoimmün/ bağışıklık sistemi ile ilgili bir hastalıktır. Aniden saçın belirli bir bölgesinde dökülme olur. Dökülen alan genellikle daireseldir. Saçkıran sadece saçlarda değil sakal hatta nadir de olsa kaşlarda da gözlenebilir ve diğer otoimmün rahatsızlıklarda olduğu gibi nedeni bilinmeyen şekilde saçkıran hastalığında da bağışıklık sistemi kendi hücrelerine karşı savaş açar. Saçkıran hastalığında kıl köklerinin etrafında bulunan savaşçı hücreler (lenfositler) saçların dökülmesine neden olan kimyasallar salgılar. Bunun sonucunda saçlarda ya da sakalda dairesel hatlı dökülmeler oluşur.

Saçkıran bulaşıcı bir hastalık mıdır?
Saçkıran otoimmün bir hastalıktır yani bulaşıcı değildir. Saçkıran olan bir kişi ile aynı tarağı ya da eşyaları kullanmanız hastalığın size geçmesine neden olmaz.
Saçkıran hastalığının nedenleri nelerdir?
Saçkıran hastalığında kişinin bağışıklık sistemi, kendi vücut hücrelerini yabancıymış gibi görür ve savaş açar (tıpkı herhangi bir mikroorganizma vücudumuza girdiğinde yaptığı gibi). Saç köklerinin ya da sakal köklerinin etrafında bulunan lenfosit denilen hücreler kıl köklerinin ölmesine neden olan sitokin salgılar ve bu da saçların-sakalların dökülmesine neden olur. Diğer pek çok otoimmün hastalık gibi saçkıran hastalığının da nedeni bilinmemektedir. Ancak bazı kimsede bağışıklık sisteminde dengesizliğe neden olabilen üzüntü stres ani şok  gibi durumlar saçkıran hastalığına neden olabilmektedir. Ancak bu her stres yaşayan kişinin saçkıran olacağı anlamına gelmez.
Saçkıran hastalığında saçların tamamı dökülebilir mi?
Nadir de olsa saçkırandan etkilenen hastaların (%5) saçların tamamen döküldüğü gözlenmiştir. Ancak saçkıran hastalarının %95’inde gözlenen saç dökülmesi bölgeseldir.
Saçkıran hastalığı nasıl tedavi edilir?
Maalesef saçkıran hastalığının kesin bir tedavisi henüz bulunmamıştır. Ancak bazı uygulamaların saçların yeniden büyümesini hızlandırdığı bilinmektedir.