Kellik (Saç Dökülmesi) Neden Olur?

Erkek tipi saç dökülmesi:

En sık görülen saç kaybı nedenidir. Genetik özellikler ve erkeklik hormonu sebebiyle görülen doğal bir durumdur. Bir hastalık değildir. Çok sayıda uygulanabilecek tedavi, ilaçlarla durdurulabilen ve bazı durumlarda tedavi edilebilen bu konum; köktencilik olarak saç ekim yöntemi ile kati olarak çözülebilir.

Saçkıran (Alopesi Areata):

Bu tip saç kayıplarında düzgün yüzeyli, para büyüklüğünde veya daha geniş yuvarlak yama biçimi kel alanlar vardır. Nadiren tüm saç ve vücut kıllarında kayıp oluşabilir. Her yaşta görülebilr. Daha çok sinir ve stres sebebiyle oluşan bu vaziyet çocukluk yaşlarında ortaya çıktığında otoimmün kısaca bağışıklık sistemini ilgilendiren hastalıklarlarda ilişkili olabilir. Çeşitli topikal ve sistemik tedaviler ve yine psikolojik destekle tedavisi mümkün olan bir durumdur.

Kansızlık(Anemi):

En sık demir eksikliğine bağlı gelişen kansızlık nedeniyle saçlar dökülür. B12 ve Folik asit eksiklikleri nedeniyle oluşan anemilerde saç dökülmesi görülür. Tespit edilen eksiklik yerine konulunca saç dökülmeside düzelir.

Tiroid hastalıkları:

Fazla (hipertroidi) ve az çalışan tiroid (hipotroidi) saç yitirilmesine neden olabilir. Tiroid hastalıkları laboratuar testleri ile araştırılabilir. Hastalığın tedavisi ile saç dökülmesi de düzelir.

Saçlı deriyi tutan hastalıklar:

Mantar hastalıkları ve likenpilanopilaris dediğimiz çeşitli saçlı deriyi tutan hastalıklar saçlarda dökülmelere yol açabilir.

Yüksek ateş, ağır enfeksiyon hastalıkları:

Saçların dinlenme fazına girip dökülmesine neden olabilir.Kalıcı bir yitik yoktur hastalık iyileştikten bir süre sonra saçlar eski haline dönecektir.

Doğum sonrası:

Gebelik süresi boyunca saçlar büyüme aşamasındadır; dolayısıyla saçlarda dökülme durur, saçlar gürleşir.
Doğum sonrası saçlar dinlenme fazına girer ve bu aşamada saçlarda yoğun bir dökülme görülür. Bu vaziyet doğum sonrası 8 ay ile 1 yıla kadar devam eder ve tamamen organik bir süreçtir tekrar saçlar eski sağlığına kavuşacaktır. Bu dönem destek tedavilerle çok daha sağlıklı atlatılabilir.

Şok diyetler, hızlı kilo vermek, proteinden yoksul beslenme:

Saçlarımız köklerinden ve kan yoluyla beslenir. Esas besini ise proteindir. Özellikle yaz mevsimine girişte hızla kilo verdiren diyet programları tüm vücut sağlığımız gibi saç sağlığımızı da negatif yönde etkiler ve ciddi saç kayıplarına yol açabilir. Proteinden fakir beslenen yada anormal beslenme alışkanlığına sahip kişilerde de benzer şekilde saçlar dinlenme fazına takılır ve dökülmeler görülebilir. Beslenme alışkanlıkları değiştirilip proteinden varlıklı rejim uygulanmış olduğunda dökülmeler duracaktır.

İlaçlar:

Bazı ilaçlar geçici bir süre saç dökülmesine neden olabilir. Romatizmal, gut, depresyon, kalp hastalığı, yüksek gerilim için reçete edilen ilaçlar ve yüksek doz A vitamini, sivilce ve sedef tedavisinde kullanılan bazı ilaçlar da saç dökülmesi yapabilir.

Kanser tedavileri:

Bazı kanser tedavileri saç hücrelerinin bölünmesini durdurabilir. Saçlar deriden çıkınca zayıflar ve kırılır. Bu durum terapiden 1-3 hafta sonra gerçekleşir ve hastalar saçlarının %90’ını kaybeder, terapi sona erdikten sonra saçlar yine büyüme gösterir ve eski haline geri döner.

Doğum kontrol hapları:

Genetik yatkınlıkla beraber doğum kontrol hapı kullanımında saç dökülmesi görülebilir. Saçlar dinlenme fazına takılır. İlaç kullanımı bırakıldığında dökülme durur.

Saç koparma alışkanlığı (Trikotillomani):

Tamamen ruh sağlığı ile ilgili bir durumdur. Tırnak yeme alışkanlığı şeklinde saçlar koparılır. Ruhsal destek tedavisi ile düzelebilir.